Flexleasing af importbil fra Tyskland: Derfor skal du finde din drømmebil i udlandet.
Guides & Rådgivning
Flexto viden – 16. Dec 2022
Få importeret din drømmebil til flexleasing fra Tyskland.
Læs her hvorfor.
Når vi taler flexleasing af luksusbiler, får du ofte en bedre case ved at finde drømmebilen i Tyskland eller det øvrige Europa frem for at lease en bil, der allerede står i Danmark.
I denne artikel kan du blive klogere på import af luksusbiler til flexleasing i Danmark.
Fordele ved import af luksusbil til leasing i Danmark.
Er du på udkig efter en lettere brugt premiumbil, luksusbil eller specialbil, er der rigtig god grund til at kigge på de europæiske bilmarkeder herunder især Tyskland frem for at vælge en bil, der står i Danmark og er produceret til det danske marked.
Det er der overordnet 4 årsager til:
Et langt større udvalg
Især når vi taler premiumbiler, er det danske bilmarked begrænset. Er du på udkig efter en bil i den dyre ende, er der altså langt større sandsynlighed for at finde et godt eksemplar, hvis du kigger ud over Danmarks grænser.
Bedre afsætningsmuligheder = mindre afskrivning = lavere pris
Importbiler tages hjem til Danmark uden registreringsafgift. Afgiften betales, når bilen kommer til Danmark, og der skal nummerplader på.
Ved flexleasing betales afgiften i månedlige bidder og kun for den periode, leasingaftalen varer. Ved almindeligt køb skal bilens fulde afgift derimod betales med det samme. Efter endt leasing står bilen igen uden afgift, og den kan sælges ud af Danmark igen og dermed til langt flere købere, end hvis den kun kunne sælges i Danmark. Det betyder en højere gensalgspris og dermed mindre afskrivning og lavere udgifter for dig.
Mere udstyr og motor
En importeret bil er typisk bedre udstyret og ofte med en mere spændende motor end en bil, der oprindeligt er produceret til salg på det danske marked. Merprisen for det ekstra udstyr og den større motor er begrænset, da du ikke skal betale fuld afgift af udstyret, ligesom tilvalg og opgraderinger er betydeligt billigere i Tyskland end i Danmark.
Bedre stand
Det er betydeligt billigere at vedligeholde sin bil i Tyskland, og tyskerne passer godt på deres biler. Importbiler er derfor typisk i bedre stand sammenlignet med danske biler.
Ulemper ved import af luksusbiler til leasing i Danmark.
Ingen prøvetur
Den eneste egentlige ulempe ved at importere sin luksusbil til flexleasing er, at du ikke har mulighed for at se og prøve bilen inden du beslutter dig. De fleste flexleasingkunder ved allerede godt, hvad de vil have og ikke have, så dette er sjældent et stort problem.
Leveringstid
Derudover er der leveringstid forbundet med at få bilen hjemtaget. Typisk tager det dog ikke mere end et par uger, fra kunden har skrevet under på leasingkontrakten, til han kan sætte sig ind i en ren- og klargjort bil, der er klar til kørsel i Danmark. Så dette bør ikke afholde dig fra at vælge at importere din leasingbil.
Omkostninger
Slutteligt er der naturligvis omkostninger forbundet med at få hjemtaget en bil fra udlandet. På biler i premium-segmentet overstiger besparelsen og de øvrige fordele dog hurtigt denne omkostning. Hos os i Flexto er alle omkostninger forbundet med import og hjemtagelsen indregnet i leasingtilbuddet, så det er ikke penge, du bliver opkrævet ved siden af din leasingaftale.
Sådan foregår import af bil til flexleasing hos os.
1. Afsøgning
Vi finder sammen din drømmebil – typisk i Tyskland via mobile.de. Du kan melde dine bilønsker til os, og så afsøger vi markedet og kommer med nogle forslag, eller du kan selv finde bilen og sende linket til os.
2. Tilbud og gennemgang
Vi udarbejder et eller flere leasingtilbud med afsæt i dine ønsker og behov.
Samtidigt er vi dialog med forhandleren for at sikre, at bilen er som forventet og ikke har væsentlige fejl eller mangler. Vi indhenter dokumentation for afholdt service og beder om dokumentation for bilens stand, dækmønster mv. I Flexto står vi inde for bilens stand, så er bilen ikke som aftalt og forventet jf. alder og kilometerstand, afholder vi udgifterne til udbedringen.
3. Accept
Hvis alt er ok, og du siger ’ja’ til et tilbud fra os, køber vi bilen hos forhandleren.
4. Hjemtagelse og udlevering
Vi sørger for hjemtransport af bilen til Danmark. Når bilen er ankommet hos os, sørger vi for indregistrering, toldsyn, klargøring mv. og aftaler udlevering med dig. Du skal med andre ord ikke stå for noget men blot glæde dig til at sætte dig bag rattet i din drømmebil.
Krav og anbefalinger til importbil til flexleasing.
Vil du selv prøve at finde din drømmebil i udlandet mhp. at tegne en leasingaftale på den hos os, er der fem krav, du skal være opmærksom på:
- Bilen skal som udgangspunkt være min. 36 måneder gammel. Det skyldes, at du så kommer ned på den laveste afgiftssats og dermed får den bedste case.
- Bilen skal som udgangspunkt være til salg hos en forhandler og ikke en privatperson. Det er din og vores sikkerhed for, at der er styr på tingene, og at bilen er i orden.
- Bilen skal som udgangspunkt være til salg i Tyskland. Vi hjælper også gerne med at importere en bil fra andre lande, men vi kigger altid til Tyskland som det første.
- Vi anbefaler, at bilen ikke har kørt mere end 100.000 km, da det er vores erfaring, at det giver den bedste oplevelse ift. stand, omkostninger osv. Det er muligt, at en bil der har kørt +100.000 km. er billigere i indkøb, men den kan efterfølgende vise sig dyrere i vedligehold og reparationer.
- Bilen skal helst kunne købes uden moms.
Vil du vide mere om import af bil til flexleasing i Danmark?
Nu ved du, hvorfor det kan være en fordel at importere sin bil, hvis man kigger på en premiumbil og påtænker at flexlease den.
I de fleste tilfælde hjælper vi kunderne med at finde deres drømmebil.
Men hvad nu hvis du selv ønsker at afsøge bilmarkedet for din drømmebil hjemme fra sofaen?
Hvordan finder du en egnet bil til import og flexleasing? Hvilke mærker, modeller, årgange mv. bør du kigge efter? Og hvad er faldgruberne, når du selv vil afsøge de europæiske bilmarkeder for en spændende bil?
Alt det svarer vi på i denne guide: Sådan finder du SELV din drømmebil i Tyskland
Har du fortsat spørgsmål til import og flexleasing? Så kan du dykke ned i vores FAQ om import og flexleasing nedenfor, ligesom du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.
FAQ om import til flexleasing.
Hvilke biler er relevante at importere?
Overvejer du flexleasing, er du sandsynligvis på udkig efter en bil i premiumsegmentet, en sæsonbil, specialbil o.lign., og i denne prisklasse giver det rigtigt god mening at importere. Som tommelfingerregel skal bilen gerne være +36 md. og have en markedsværdi á mindst 350.000 kr. inkl. dansk registreringsafgift. Med andre ord er flexleasing og import af bil fra udlandet altså mest interessant på let brugte biler i den dyre ende.
Der er omkostninger forbundet med at importere og hjemtage en bil fra Tyskland, og derfor kan det typisk ikke betale sig at importere biler i den billige ende.
Kan jeg lease en bil, der allerede står i Danmark?
Er du ikke til import af bil, kan du sagtens tegne en leasingaftale på en bil, der allerede kører eller har kørt på en leasingaftale i Danmark. Det kaldes re-leasing. Typisk vil en forhandler i Danmark dog skulle tjene mere på at sælge bilen end en tysk forhandler vil skulle, og bilen i Danmark vil derfor muligvis være for dyr til, at det kan betale sig.
Du bør ikke lease en bil, der er betalt fuld afgift på. Når afgiften først er betalt, er det meget dyrt at tage afgiften af igen mhp. leasing. Fordelen ved flexleasing er her, at du kun betaler afgift, mens du har nummerplader på bilen, og når leasingaftalen ophører, står bilen så igen uden afgift og kan dermed sælges ud af landet, hvilket giver dig bedre afsætningsmuligheder og dermed en bedre salgspris.
Hvad med importbil fra andre lande end Tyskland?
Langt hovedparten af de biler, vi importerer for vores kunder, finder vi i Tyskland.
Det tyske bilmarked er meget stort, priserne er generelt lave, de passer godt på deres biler, og holder man sig til de autoriserede forhandlere, er der næsten aldrig problemer af nogen art.
Men nogle gange sker det, at den helt rigtige bil står i Holland, Sverige eller andre europæiske lande.
I de tilfælde hjælper vi naturligvis også gerne med at tage bilen hjem derfra.
Hvad koster det at importere bilen?
Hele processen med hjemtransport, toldsyn, nummerplader og indregistrering og klargøring løber samlet typisk op i ca. 15.000-20.000 kr.
I Flexto indregner vi disse omkostninger i leasingtilbuddet, så det er ikke ekstra penge, du skal have op af lommen. Er du ude at indhente flere leasingtilbud (det synes vi du skal), så husk at tage højde for om disse omkostninger er inkluderet i tilbuddet, eller om de opkræves ved siden af.
Kan jeg selv importere bilen uden om et leasingselskab?
Du kan godt vælge selv at stå for at importere din bil, og der kan godt være en smule at spare.
Men du skal være klar over, at du så selv står med ansvaret for, at tingene er i orden. I øvrigt skal du være klar over, at du som privatperson ikke kan købe bilen uden moms, ligesom et leasingselskab kan.
Generelt er vores anbefaling, at hvis du alligevel påtænker at lease bilen, så overlad opgaven med at importere og hjemtage bilen til dit leasingselskab.
Så er du sikker på, at der er styr på tingene, og det er alligevel begrænset, hvad du kan spare ved selv at gøre det.
Hvorfor importere frem for at finde en bil, der står i Danmark?
Udvalget i Tyskland og det øvrige Europa er langt større end i Danmark, så sandsynligheden for at finde en bil, der matcher dine ønsker og krav, er langt større. Især når vi taler premiumbiler, kan det give god mening at kigge på import.
Bilerne bliver hjemtaget uden registreringsafgift. Når bilen kører på en flexleasingaftale i Danmark betales der månedligt en lille bid af registreringsafgiften. Og når leasingaftalen så ophører, står bilen igen uden afgift og kan dermed sælges ud af landet. Det gør afsætningsmulighederne langt bedre og giver dermed sandsynligvis en bedre salgspris, hvilket betyder mindre afskrivning og dermed en billigere aftale for dig.
Desuden køber vi bilen uden tysk moms. Der bliver dermed et lavere beløb at forrente for dig.
Det siger kunderne!
Udvalgte importbiler.
Spørgsmål? Kontakt vores salgsafdeling.
Flexto Jylland
- Kim Sørensen
- LEASINGRÅDGIVER
- Tlf: 2161 9035
- Mail: kim@flexto.dk
- Casper B. Lundmose
- LEASINGRÅDGIVER
- Tlf: 9636 5226
- Mail: casper@flexto.dk
Flexto København
- Michael Johansen
- SALGSDIREKTØR
- Tlf: 2134 4386
- Mail: michael@flexto.dk