flexleasing-corona-moegsager-scaled

Corona, nye afgiftsregler og møgsager i leasingbranchen – er flexleasing stadig værd at overveje i 2021?

Guides & Rådgivning

Flexto viden – 3. May 2021

Corona, nye afgiftsregler og møgsager i leasingbranchen – er flexleasing stadig værd at overveje i 2021?

Det er stadig populært blandt danskerne at lease sin bil, hvad enten det er som privatperson eller til erhverv. Over de seneste 10 år er leasing til private ca. 3-doblet, mens leasing til erhverv er gået frem med ca. 25% siden 2010, hvor 2020 dog er gået noget tilbage ift. 2019:

Nyregistrerede-biler-til-rsberetning-2020-1-768x318-1

Kilde: Danmarks Statistik, dst.dk.

*Tabellen ovenfor viser totalen af nyregistrerede biler (dvs. både fabriksnye og brugte biler) til henholdsvis privat- og erhvervsleasing. Det har ikke været muligt at få tal for biler på forholdsmæssig registreringsafgift (flexleasing) alene, men det er Flextos vurdering at udviklingen inden for flexleasing nogenlunde følger det generelle leasingmarkeds.

Godt 2020 for Flexto trods nedlukninger og usikkerhed i Danmark
I Flexto baserer langt hovedparten af vores forretning sig på import af biler fra især Tyskland. Når kunden har underskrevet en leasingaftale, bliver bilen hentet hjem til Danmark og overleveret til kunden af en af vores leasingrådgivere.

Det betyder, at vi 1) ikke har et stort og dyrt showroom og et stort antal lagerbiler, der ikke kan omsættes under en nedlukning, og 2) at vi har kunnet køre virksomheden videre i modsætning til en stor del af den øvrige bilbranche, som har måttet lukke ned.

Derudover kan vi glæde os over, at en meget stor del af vores kunder glædeligvis har lyst til at blive hos os, så vi ikke konstant skal jagte ny kunder. Dette er forklaringerne på, at vi i Flexto ikke har oplevet nogen væsentlig nedgang og kommer ud af regnskabsåret med ca. samme antal aktive biler som forrige år og dermed et helt fornuftigt årsresultat.

Vi kan dog se, at kunderne – fornuftigt nok – er en smule mere tilbageholdende med at skifte bilen ud. De vælger den mere sikre løsning og tegner en ny periode i deres nuværende bil. Det er helt forståeligt og ganske fornuftigt, og vi glæder os over, at de fortsat vælger leasingløsningen.

Nye afgiftsregler – flexleasing det samme.

Med udgangen af 2020 blev der indført nye regler for bl.a. beregning af registreringsafgift og evt. beskatning på biler ved flexleasing i Danmark. Ændringerne giver naturligt anledning til en række spørgsmål blandt eksisterende og mulige leasingtagere i Danmark.

Kort sagt har ændringerne – på langt de fleste modeller – ingen eller meget lille betydning. Flexleasing er fortsat yderst relevant og kun på biler med en meget høj CO2-udledning bør du være særligt opmærksom.

De væsentligste ændringer kan opsummeres i følgende punkter:

  • Der er tilføjet et nyt trin i afgiftsberegningen. Det indebærer, at der kun skal betales 25 % afgift af de første 65.000 kr. af bilens værdi.
  • Der indføres et generelt bundfradrag på alle biler. Bundfradraget er lavt på fossilbiler, mellemhøjt på hybridbiler og højt på elbiler.
  • Isoleret set gør de to ovennævnte punkter generelt alle biler billigere end før. Til gengæld bliver der så indført et nyt CO2-tillæg, som belønner modeller med lav CO2-udledning og straffer biler med høj CO2-udledning. Det betyder, at CO2-udledningen generelt kommer at veje tungere i afgiftsberegningen end hidtil.
  • Ejerafgiften kommer til at stige, og derudover bliver den fremadrettet beregnet ud fra CO2-udledning og ikke brændstofforbrug
  • Bliver du beskattet af fri bil, kommer CO2-udledningen til at spille yderligere en rolle. Din beskatning bliver bl.a. beregnet på baggrund af et miljøtillæg, som afhænger af ejerafgiften, som igen er afhængig af CO2-udledningen.

Ovenstående punkter kan give nogle mindre udsving på bilernes registreringsafgift. Nogle bliver en smule dyrere, andre en smule billigere, og mange lander på omtrent samme niveau som efter de gamle regler.

Den store forskel ses på biler med en meget stor CO2-udledning. Disse vil komme til at blive pålagt en relativt stor merafgift fremadrettet.

Vil du vide mere, er du naturligvis velkommen til at kontakte os. Du kan også blive klogere i denne gennemgang af de nye afgiftsregler.

Konkurser og møgsager i leasingbranchen – sådan forholder vi os

Igen i 2020 og begyndelsen af 2021 er der kommet en række møgsager frem fra leasingbranchen om bl.a. konkurser, rod i regnskaberne, mistænkelige pengeoverførsler, beretninger om svindel med moms og afgift, klonede biler og andre dårligdomme.

Om end sagerne er kedelige og sætter hele branchen i et dårlig lys, er der med de rette forholdsregler ingen grund til at lade sig afskrække fra at lease.

Det er gået, som det altid går med den slags. Møgsagerne løber med al opmærksomheden – godt hjulpet på vej af de til tider lige lovligt sensationssøgende medier – og det bringer en hel branche i et dårligt lys. Tilbage står alle de ordentlige og reelle selskaber, som naturligvis fortsat udgør langt hovedparten.

I Flexto hilser vi forslag, der kan bidrage til at fjerne svindel af enhver form, velkomne. Om det skal være i form af et licenskrav til leasingselskaber, som det er foreslået af brancheforeningen Finans & Leasing eller øget kontrol, som det netop er indført hos SKAT eller andre løsninger skal vi ikke gøre os til dommer over.

Vi har vores på det rene og koncentrerer os om at levere et godt og konkurrencedygtigt produkt, der er inden for reglerne, og som vi vil være bekendt over for både kunder og os selv. Vi er ikke i tvivl om, at der fortsat er kunder til markedet for luksusbiler, og vi lader os ikke forfalde til ”tvivlsomme” handler, kunder og samarbejdspartnere.

HVAD GØR VI I FLEXTO FOR AT SIKRE VIRKSOMHEDENS FREMTID, UNDGÅ KEDELIGE OVERRASKELSER FOR KUNDERNE OG UFORAGTET AT BLIVE INVOLVERET I SVINDELSAGER? 

  1. Leverandører: Nøje udvælgelse af leverandører af vores leasingbiler, så vi ikke risikerer at komme til at købe stjålne eller klonede biler
  2. Kreditgivning: Grundig kreditvurdering, herunder kigge-adgang i kundens skattemappe, så vi sikrer at kunderne er kommet til deres penge på redelig vis. Vi accepterer ikke udtræk eller print af skattemapper, da disse kan manipuleres.
  3. Økonomisk ansvarlighed: Vi udviser økonomisk ansvarlighed og har stort fokus på selskabets egenkapital, så vi er rustede til nedgang og ikke må lukke fra den ene dag til den anden
  4. Relationer: Vi fokuserer på langvarige kunderelationer. Det giver stabilitet for alle parter.

Tag dine forholdsregler og lease så din bil med ro i maven.

På trods af corona og økonomisk usikkerhed, nye afgiftsregler og flere kedelige sager fra leasingbranchen er der altså ingen grund til at lade sig skræmme fra flexleasing.

Flexleasing er din mulighed for at komme bag rattet på en sjov og spændende bil. Den suverænt største udgift ved at køre bil i Danmark er værditabet, og netop værditabet er langt lavere (typisk ca. 1/3 mindre) på flexleasing, da registreringsafgiften ikke er bundet til selve bilen men betales ved siden af. Vælg derfor gerne en model med masser af udstyr, da der ved flexleasing kun er en beskeden merpris på alt det sjove. 

I Flexto har vi nogle generelle råd til alle, der overvejer flexleasing, og de gælder stadig. Holder man sig til dem, er man godt klædt på til at træffe fornuftige leasingvalg og bør ikke løbe væsentlige risici ved at vælge flexleasing.

Kort sagt handler det om at bruge sin sunde fornuft. Vi taler om dyre biler og relativt store investeringer. Så som ved alle andre store investeringer og økonomiske beslutninger bør man gøre sit hjemmearbejde. Og lyder et tilbud for godt til at være sandt, er det nok for godt til at være sandt.

Helt konkret anbefaler vi dig at tage følgende forholdsregler for at undgå kedelige overraskelser. 

1. se ikke kun på den månedlige ydelse.

Et flexleasingtilbud består af 3 dele: En udbetaling, en månedlig ydelse og en restværdi. Kig ikke kun på bilens månedlige ydelse. Vær især opmærksom på bilens restværdi. Når leasingaftalen indgås, fastsætter leasingselskabet den værdi, bilen forventes at kunne sælges til efter endt leasing. Hvis bilen viser sig at være mindre værd, kommer leasingtageren til at dække differencen. Vi ser desværre, at nogle leasingselskaber er alt for optimistiske, når de skal estimere restværdien, så det bør man spørge kritisk ind til.

2. Studér leasingselskabet, herunder dets historik, regnskaber og kapitalforhold.

Vælg et selskab, der har været i branchen i en årrække og har bevist, at de kan drive forretning. Og vælg et selskab, der viser positive regnskabsresultater og har opbygget en fornuftig egenkapital, så du ved, at de ikke pludseligt må lukke.

3. Spørg ind til procedurer.

Spørg ind til selskabets procedurer for hjemtagelse og køb af biler, så du ikke risikerer at ende i en tvivlsom (f.eks. klonet eller stjålet) bil.

4. Tænk på genslagsværdien.

Vælg en bil, der holder værdien. Bilen skal sælges igen efter endt leasing. Jo mere ”gængs vare”, du har valgt, des mindre værditab og mindre usikkerhed ved restværdien. Gå efter de gængse og eftertragtede mærker og modeller og vælg en variant med højt udstyrsniveau, en ikke for høj kilometerstand og en attraktiv farve.

5. Vær obs på CO2.

Overvej en model med en lav CO2-udledning. Den største ændring ved de nye registreringsafgifter og beregning af firmabilsbeskatning er, at bilens CO2-udledning vægtes tungere. Kigger du på en model med en meget høj CO2-udledning kan du overveje, om en splitleasingaftale, hvor du helt bliver fritaget for firmabilsbeskatningen, er en bedre løsning for dig.

Læs næste indlæg i årsberetning 2020: “10 år med fede biler: Kom med bag rattet på et bileventyr“.

Spørgsmål?

medarbejdere-7-of-9

Relaterede artikler

Se alle artikler
Mød Line Elkjær - vores nye kontraktansvarlig
Nyheder

Mød vores nye kontraktansvarlig.

01 Feb 2024

Mød Line som er vores nye kollega med ansvar for kontrakterne i vores portefølje. Line kommer til at overtage Torbens opgaver med det overordnede ansvar for alle leasingkontrakter i vores portefølje, herunder afgiftsberegninger og -genberegninger og andre administrative opgaver.

kontraktansvarlig til leasingselskab
Nyheder

Vil du være kontraktansvarlig i et leasingselskab drevet af ordentlighed? (lukket for ansøgninger)

11 Oct 2023

(lukket for ansøgninger) Vil du være kontraktansvarlig i et leasingselskab drevet af ordentlighed? Bliv en del af et tæt-samarbejdende team og en god arbejdsplads med attraktive vilkår og høj grad af fleksibilitet.

Flexto A/S fastholder niveauet og leverer solidt regnskab for 2022
Nyheder

Flexto A/S fastholder niveauet og leverer solidt regnskab for 2022

30 May 2023

Flexto A/S fastholder niveauet og leverer solidt regnskab for 2022

Group-407

Tilmeld dig Flextos nyhedsbrev.

Ingen lange salgstaler – bare masser af tips, tricks, inspiration og fede biler. Du kan til enhver tid afmelde igen med et enkelt klik.

    Privatlivspolitik

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.